ریمپ ایسیو تخصصی هایما S7
هایما S7 در نگاه اول یک کراساوور شهری و خانوادگی به نظر میرسد که با پیشرانهی ۱٫۸ لیتری یا نسخهی توربو خود، سعی دارد تعادلی بین قدرت و مصرف سوخت برقرار کند. اما پشت این ظاهر آرام، پتانسیلهایی نهفته است که با ریمپ اصولی، میتوان آنها را بالفعل کرد.
ایران خودرو در سال ۱۳۹۴ هایما S7 را بهعنوان کراساوری تکدیفرانسیل و تنها در تیپ «اتوماتیک» به بازار معرفی کرد. هرچند S7 دندهای راهی بازار کشورمان نشد اما امکانات مانند ورود بدون کلید و استارت دکمهای، کروزکنترل، تنظیم نزدیکی ستون فرمان و رینگهای بزرگتر تنها مختص مدل اتومات آن است. در سال ۱۳۹۶، مدل توربوشارژ S7 با پیشرانه ۱٫۸ لیتری توربو و با ظاهری متفاوت و فیسلیفت شده درکنار تجهیزات بیشتر، به بازار ایران آمد که خطوط عمودی جلوپنجرهاش، از بارزترین تفاوتهای S7 توربو با S7 دو لیتری است. باتوجه به شتابگیری بسیار بهتر مدل توربو نسبت به مدل دو لیتری و همچنین وجود امکانات بیشتر، میتوان گفت که S7 توربو شانس موفقیت بیشتری نسبت به برادرش در ایران دارد. هرچند که عرضه محدود S7 توربو باعث شده است تا این خودرو نسبت به سایر رقبای چینیاش از جمله جک S5 و چری تیگو۵ کار سختتری در بازار ایران داشته باشد..

انجام پروژه فول ریمپ تخصصی خودرو هایما S7 برای اولین بار توسط تیونینگ طاهری
از نتایج انجام ریمپ ایسیو در این خودرو می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
- افزایش شتاپ و سرعت
- رفع کامل کپ دریچه گاز
- افزایش گشتاور و توان
- کاهش مصرف سوخت
هایما S7 توربو محصولی از شرکت هایماست که از زیر مجموعه های گروه خودروسازی فاو محسوب می شود. این شرکت در سال ۱۹۹۲ میلادی تاسیس شد و از همان زمان همکاری این شرکت با خودروسازی ژاپنی مزدا ادامه داشته است. هایما S7 توربو نسخه ی بروز رسانی شده مدل S7 است.
یکی از مهمترین نقاط ضعف مدل هایما S7 ، شتاب ضعیف آن است که با ریمپ تخصصی این خودرو در مرکز اتوتیونینگ طاهری ایراد مذکور رفع می گردد.
مزایای ریمپ هایما S7
۱. آزادسازی توان واقعی پیشرانه
در نسخهی اتوماتیک هایما S7، توان خروجی توسط کارخانه به شکلی محافظهکارانه محدود شده است. عدد اعلامشده توسط ایران خودرو حدود ۱۷۰ اسب بخار است، اما بررسیها و منابع بینالمللی رقم ۱۸۴ اسب بخار را نشان میدهند. این تفاوت به خوبی نشان میدهد که بخشی از قدرت موتور به دلایل مختلف، از جمله تنظیمات ایسیو، سرکوب شده است. با ریمپ حرفهای، جداول آوانس جرقه و گشتاور بازنویسی میشوند و بدون بالا رفتن مصرف سوخت، تا ۱۰ درصد افزایش قدرت حاصل میشود.
۲. بهبود حرکت اولیه
یکی از گلایههای رایج در مدل ۲ لیتری معمولی، کندی در شروع حرکت است. به خصوص در سربالاییها، این موضوع بیش از همیشه خود را نشان میدهد. با تغییر پارامترهای مربوط به گشتاور در دندههای اولیه، خودرو در شروع حرکت نرمتر، سریعتر و مطمئنتر عمل میکند. به همین ترتیب، کشش خودرو در سرعتهای بالا نیز به شکل محسوسی افزایش مییابد.
۳. ارتقای عملکرد گیربکس اتوماتیک
گیربکس اتومات هایما که توسط شرکت پاورتک کره جنوبی طراحی شده، از لحاظ سختافزاری کیفیت مناسبی دارد اما نرمافزار آن بیش از حد محافظهکارانه است. در حالت پیشفرض، زمان تعویض دندهها و واکنش به معکوسگیری با تأخیر انجام میشود. ریمپ حرفهای میتواند با بازنویسی نرمافزار گیربکس، واکنشپذیری را بهبود داده و تعویض دندهها را سریعتر و هوشمندتر کند. در برنامه ریمپ تیونینگ طاهری ، آپدیت گیربکس نیز انجام شده و شاهد عملکرد فرز و سریع خواهید بود.
۴. حذف صدای تق تق یا همان ناک موتور
برخی رانندگان از شنیدن صدای تق تق یا چق چق هنگام گاز دادن شکایت دارند. این صدا اغلب به اشتباه به سوپاپها نسبت داده میشود، اما منشأ اصلی آن، پدیدهی ناک یا احتراق زودرس سوخت در سیلندر است. علت اصلی آن نیز عدم تطابق تنظیمات موتور با کیفیت بنزین داخلی است. ریمپ اصولی با اصلاح پارامترهای جرقهزنی، این مشکل را برطرف کرده و مانع فرسایش موتور میشود.
۵. کاهش لگ توربو در نسخههای توربوشارژ
در مدل توربو، یکی از مشکلات رایج تاخیر در عملکرد توربو در دورهای پایین است که به اصطلاح لگ توربو نام دارد. در این حالت، با وجود فشار دادن پدال گاز، شتاب لحظهای حاصل نمیشود و باید لحظاتی منتظر رسیدن توربو به دور مؤثر بمانید. در برنامه ریمپ تیونینگ طاهریتیونینگ دقیق با ریمپ، زمان فعال شدن توربو را کاهش داده و بوست را زودتر وارد مدار میکند تا این مکث آزاردهنده حذف شود.